Ambasador ALE - Active Life Energy

Ambasador ALE - Active Life Energy
Dla moich czytelników rabat 20% na zakupy w sklepie internetowym alenergy.eu. Żele, batony, odżywki i inne. Kliknij w zdjęcie po więcej informacji

Szukaj na blogu

stycznia 31, 2018

Solanki w służbie regeneracji

Kąpiele w morzu, wizyty na termach czy może seanse w zaciszu domowym. Jak często korzystacie z solanek?

W parze z wynikami sportowymi obowiązkowo musi iść odpowiednia regeneracja organizmu. Amatorscy biegacze korzystają w tym celu najczęściej z wszelkich rollerów, opasek kompresyjnych lub wybierają się na basen i saunę. Coraz częściej sięgamy też po serie masaży.
A co z zabiegiem prostym do wykonania i co najważniejsze – skutecznym?

SOLANKI – są to wody o stężeniu soli kuchennej (NaCl) większym niż 1,5%. Do zabiegów wodoleczniczych z użyciem solanek stosuje się najczęściej roztwory 2-4%, maksymalnie 6%.
W wyjątkowych przypadkach, takich jak łuszczyca, stosuje się solanki o stężeniu 12%.




Kąpiele w wodach chlorkowo-sodowych możemy podzielić na kilka rodzajów:
- naturalne w akwenach, np. Morze Bałtyckie (zasolenie na poziomie ok. 1,1% - polskie wybrzeże). Leczenie z wykorzystaniem mórz (kąpiele, inhalacje, okłady) jest znane także jako talasoterapia
- sztuczne solanki z użyciem wód geotermalnych, znajdziemy je np. na termach miejskich
- domowe kąpiele w wodzie gospodarczej z użyciem soli kuchennej (stężenie NaCl 2-4%)
- domowe kąpiele z użyciem gotowych produktów solankowych z dodatkami, np. jodem, wapniem, potasem, bromem. Produkty to między innymi: ług i szlam ciechociński, sól bocheńska lecznica, sól iwonicka lecznicza. Do kupienia w aptekach i sklepach sportowych

Wykonanie zabiegów
- stosujemy kąpiele całkowite (z zanurzeniem całego ciała), jak i kąpiele częściowe – mocząc nogi lub zanurzając się do pasa
- temperatura wody w kąpielach całkowitych powinna oscylować w granicach 35-36 st. C, maksymalnie 38 st.
- podczas kąpieli częściowych temperatura wody może być wyższa – 39-40 st. C
- terapię solankami wykonujemy w seriach 8-10 zabiegów. Zabiegi wykonujemy co drugi dzień
- czas trwania: pierwsza kąpiel trwa maksymalnie 12 minut, z każdym kolejnym zabiegiem wydłużając czas o 2 minuty. Czas ostatniej trwa ok. 20-24 minuty
- w przypadku dzieci i młodzieży kąpiele stosujemy co trzy dni w 2% roztworze soli; temperatura ok. 37 st. C, czas trwania 10-15 minut. Na serię składa się 10-12 kąpieli.

Co po kąpieli?
Po wykonanym seansie solankowym należy delikatnie osuszyć ciało suchym ręcznikiem nie pocierając ciała. Ważne jest, by nie zmywać się czystą wodą gospodarczą. W ten sposób uzyskamy tak zwany „płaszcz solny”, mający ciągłe działanie terapeutyczne.
Po kąpieli solankowej wskazany jest 20-30 minutowy odpoczynek w pozycji leżącej w przypadku dorosłych, a w przypadku dzieci czas ten wydłużony jest do 45-60 minut.

Działanie solanek na organizm
- pobudzenie przemiany materii
- ułatwienie usuwania szkodliwych produktów metabolizmu, np. mocznika czy kwasu urokanowego
- rozszerzenie naczyń krwionośnych
- ułatwienie krążenia krwi i limfy
- zwiększenie pocenia się
- normalizacja ciśnienia krwi
- wzrost odporności, hartowanie ciała
- zwiększenie ukrwienia skóry
- ogólne rozluźnienie ciała, relaks
- wzrost przewietrzenia płuc
- zwiększenie sprawności serca



Wskazania do terapii solanką
- przemęczenie, stres, potrzeba sportowej odnowy biologicznej po ciężkich treningach
- choroby reumatyczne, reumatoidalne zapalenie stawów
- rehabilitacja w stanach pourazowych (złamania, skręcenia, zwichnięcia – warunkiem są zagojone ewentualne rany)
- powracające infekcje górnych i dolnych dróg oddechowych, problemy z zatokami
- rekonwalescencja po chorobach ginekologicznych
- klimakterium (menopauza)
- łuszczyca
- choroba Bechterewa
- nerwica wegetatywna
- choroby przemiany materii, otyłość
- niskie ciśnienie krwi

Przeciwwskazania
- niewydolność i zaburzenia krążenia
- choroby naczyń wieńcowych, dusznica bolesna, świeży zawał mięśnia sercowego, wady zastawkowe
- nadczynność tarczycy
- gruźlica

Źródło:
- A. Straburzyńska-Lupa, G. Straburzyński – „Fizjoterapia”, wydanie III rozszerzone i uzupełnione, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa 2006; str. 258-264, 318




Popularne posty

Copyright © 2017-2018 Bieganie i fizjoterapia , Blogger